epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

En helt vanlig familj

Publicerad 2018-08-09 21:37:23 i Allmänt, Bokrecension,

Omskakad. Upphängd. Och nersläppt. Så känns det efter det att jag läst Mattias Edvardssons bok En helt vanlig familj
 
Vart ska jag börja? Detta var en läsupplevelse utöver det vanliga. En helt vanlig familj är dom; pappa prästen, mamma advokaten och tonårsdottern. Tills dottern blir häktad misstänkt för mord. Vi får följa historien genom dessa tre människors perspektiv, först pappans, sedan dotterns och sist mammans. Redan här utmärker sig Edvardsson. Med en knivskarp blick tecknar han de olika personporträtten. Deras olika röster ekar i huvudet och man följer spänt deras berättelse, förstår precis hur de känner och tänker och varför de handlar som de gör. Bara en mycket skicklig författare med god människokännedom kan göra detta.
 
När jag har läst färdigt boken, är jag svettig som efter ett maratonlopp, hjärtat bultar som efter en skräckfilm och jag tackar Gud för att jag är tillbaka i verkligheten. Gud ja, Han har en förvånansvärt stor plats i boken. Det är ovanligt i svensk litteratur. Inte konstigt när det är en präst med i sammanhanget kanske, men det sätt som Edvardsson tar upp Gud och religionen känns inte alls pådyvlad eller konstlat, utan naturligt och ärligt. Sedan är det en helt annan sak att jag inte håller med i de andligt-religiösa funderingarna, då min gudstro är på ett annat sätt. Prästen Adam säger att man inget kan veta och att det är därför det heter att tro. Jag citerar istället Bibeln och menar att tro är en visshet om det man inte kan se. I mitt tycke är Adams tro inte genomgripande, inte genuin, inte allomfattande. I mitt tycke speglar det också situationen i Svenska Kyrkan, där präster ser på sitt yrke som vilket yrke som helst och inte som ett kall, där man inte kan se skillnad på en troendes liv och en icke-troendes. Men å andra sidan, vem är jag att döma? Det står också i Bibeln att ens tro är en sak mellan Gud och den enskilde personen. Endast Gud ser ju hjärtats tankar. Därför är Hans domar rättvisa.
 
På tal om domar och rättvisa, efter läsningen av den här boken så förstår jag ännu mer uttrycket att rättvisan är blind, att det rätta inte alltid är rättvist och att rättvisa inte alltid är rätt. Rätt och fel ligger på ett annat plan där juridiken inte alltid når.
 
Eller?
 
 

Kommentarer

Postat av: Carro

Publicerad 2018-08-10 09:59:55

Eller hur! Så bra!

Svar: Ja, verkligen!
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela