epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Revolvermannen!

Publicerad 2017-09-08 19:05:10 i Allmänt, Bokrecension,

 
Filmen Gunslinger bygger på Stephen Kings fantasyserie om Det mörka Tornet; som jag har förstått det så bygger filmen på alla böcker i serien, men ni läsare kanske vet? Jag trodde det endast var första boken, Revolvermannen, det gällde, men sen fick jag höra annat?
 
Hur som helst, nu har jag läst Revolvermannen och inte är det som Geroge R R Martin inte, men den har en charm, det går inte att komma ifrån. King kör sin egen stil och har alltid gjort det, han skriver i alla genrer - och lyckas faktiskt ganska bra! Allt är inte perfekt, men även Kings sämsta bok är bättre än genomsnittet!
 
Världen som vi bjuds in i är en blandning av filmernas västern och sagornas kamp mellan ont och gott, det är också en förflyttning mellan världar, bortom tid och rum. Vi får träffa Revolvermannen, som jagar Mannen i Svart. Så småningom får man veta deras namn. Revolvermannen har vid ed svurit att död Mannen i Svart och även där får man så småningom veta varför. Man går genom öknen, upp i bergen, dör nästan men ens tid är inte ute, profetian måste gå i uppfyllelse, även om det betyder att svika den man älskar.
 
En del har sagt att denna den första boken i serien är den sämsta, att berättelsen tar sig betydligt i de böcker som följer. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker King ska hålla sig till skräck och inte skriva fantasy, men samtidigt vill jag veta hur det går för Revolvermannen. King skriver på ett speciellt sätt, som man, trots bristerna ändå charmas av!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela