epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Litterära skandaler

Publicerad 2017-10-17 19:26:24 i Allmänt,

 
 
Jag saknar några litterära skandaler!
 
Man kan läsa om litterära skandaler som inträffade förr i tiden. August Strindberg, Hjalmar Söderberg och Charlotte Bronte är några som på sin tid mer eller mindre skapade skandal eller i vart fall debatt. Vad har hänt? Numera är det aldrig sådana skandaler, förmodligen beroende på att moralen är en annan. Förr var det ju mycket som var omoraliskt; kvinnans frigörelse, att öppet visa kärlek, att tala om sex, otrohet, för att inte tala om homosexualitet. Idag har vi inte dessa moraliska hinder (på gott och ont ibland), så på det sättet är det nog svårt för en författare att orsaka skandal med sin bok. 
 
Dock minns jag en litterär skandal för drygt 10 år sedan. JT Leroy framställdes som en HIV-positiv f.d. prostituerad ung man som skrev självbiografiskt om sin tuffa uppväxt. Handlingen i JT Leroys böcker var centrerad kring prostitution, sexuella övergrepp och drogmissbruk. Kritikerrosade debutromanen Sarah sades vara baserad på författarens tragiska barndom och liv som son till en s.k. ”truckerhora” som - utklädd till flicka under sin mammas namn, Sarah, prostituerade sig i jakt på bekräftelse och kärlek. Men i oktober 2005 avslöjades att JT LeRoy var en bluff skapad av Laura Albert. Skandalen var ett faktum och författaren fick betala 350 000 dollar i skadestånd till ett filmbolag som hade köpt rättigheterna till filmen som skulle baseras på Sarah
 
Ibland undrar jag hur det skulle vara om man levde när Hjalmar Söderbergs  Den allvarsamma leken kom ut, hur man skulle diskutera boken med sina vänner, vad man skulle tycka, tänka och känna när man läste boken. För man är ju, om än ommedveten vid tillfället, en del av historien då!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela