epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Resan från mörkrets hjärta

Publicerad 2017-11-17 18:30:49 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
Titeln på Eva-Lotta Hulténs bok inger hopp. Den heter Resan från mörkrets hjärta (Ordfront, 2013). Titeln anspelar på Joseph Conrads roman Mörkrets hjärta, som handlar om hur man isolerad från ens vanliga miljö och där förutsättningarna är de "rätta", kan komma att förvandlas till ett monster, en ond människa. Hulténs bok vill visa att det går att förebygga ondska och onda handlingar - och sådant inger hopp! Sen om det är realistiskt att genomföra, det är en annan sak, men jag återkommer till det.
 
Hulténs bok handlar alltså om ondskans mekanismer, orsak och upphov, konsekvenser, men även lösningar. Det märks att det är en gedigen research bakom och Hultén verkar vara en beläst person överhuvudtaget. Hon skriver också på ett populärvetenskapligt språk, som gör att man inte alls tycker att det är svårt att förstå.
 
Det finns kanske några enstaka onda människor, men de flesta är både och, dvs vi har alla förmågan att göra ont inom oss. Gränsen mellan ont och gott går inte mellan människor, utan inom en människa. Saker som miljö, arv, erfarenheter påverkar, men det är delvis också ett val den enskilde gör - må vara att valet begränsas starkt av sagda faktorer. Hultén tar upp alltifrån vakterna i nazisternas koncentrationsläger, liksom hutuernas slakt på tutsier i Rwanda. Utimellan sticker hon in med personliga erfarenheter som gör att ämnet känns mer nära en själv, att det inte bara är en bok om ett visst ämne, utan faktiskt berör en själv.
 
Jag tycker absolut att ni mina kära läsare ska läsa den här boken, för den ger en hel del bakgrund och förståelse till vad vi hör om på nyheterna och vad vi läser om i tidningarna. Boken ger även ett fönster till ens eget inre, som jag tror kan vara nyttigt att titta in igenom. Insikter kan kanske förebygga onda handlingar, åtminstone försvåra förutsättningarna, men jag tror faktiskt inte att det går att helt förebygga ondska och onda handlingar. Å andra sidan får vi aldrig sluta att kämpa den goda kampen, gör vi det har ju det onda vunnit. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela