epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Läsupplevelse

Publicerad 2017-11-15 01:31:22 i Allmänt,

 
 
 
En läsupplevelse är inte bara att läsa ett visst antal sidor. Det är mer än summan av dessa sidor, en relation till boken som till en annan värld, befolkad av människor du kommer att älska eller avsky - precis som i verkliga livet. En bok kan bli dörren till ditt eget inre.
 
En läsupplevelse är att försvinna in i andra världar. Bortom världar är jag mer än summan av min kropp och mina erfarenheter.
 
En läsupplevelse är liksom en smakupplevelse; en del böcker smakar man bara på men lämnar sedan för man tyckte inte om smaken. Åter andra kan man äta upp snabbt, det är sådana som ger snabb energi men inte ger någon mättnad i längden. En del böcker  "äter"  man långsamt och njuter av smaken, för man vill inte att de ska ta slut. 
 
En läsupplevelse innefattar inte enbart själva berättelsen, utan är ett helhetsintryck av boken som sådan;omslag, papperskvalite', typsnitt, lukt etc. När allt detta sammanfaller till en enhetlig positiv upplevelse, så blir läsupplevelsen mer än summan av bokens sidor.
 
Ni vet känslan efter att ha kommit hem från bokrean och veta att man har en galax av okända världar att utforska.....? Ni vet den känslan som kommer av vetskapen om att spänning, äventyr, vänskap - ja, att livet själv väntar på dig mellan hårda och mjuka pärmar....? Det handlar inte alls om girighet, att mycket vill ha mer. Nej, det handlar om livslust och livsglädje och lycka mellan två pärmar; en väntande läsupplevelse.
 
En läsupplevelse förhindrar skadliga tankar på att städa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela