epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Det totalitära Rysslands återkomst

Publicerad 2017-12-22 10:18:14 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
 
Den rysk-amerikanske journalisten Masha Gessen har gjort sig känd som en av Putins skarpaste kritiker. Hon lever upp till sitt rykte i sin senaste bok Framtiden är historia. Det totalitära Rysslands återkomst (Brombergs, 2017). 
 
Gessen skildrar Sovjetunionens sammanbrott, nittiotalets kaos och Rysslands återkomst på världsscenen på ett synnerligen skarpsinnigt och kunnigt sätt. Man lär sig otroligt mycket, samtidigt som det är lika spännande att läsa som en thriller. 
 
En gedigen research - hon är ju journalist - ger en stadig argumentatorisk grund att stå på, när Gessen visar hur Putin har återinfört det totalitära samhället i Ryssland. Det är skrämmande läsning, eftersom det som händer i Ryssland är så långt ifrån ens egen verklighet; riggade val, valfusk helt öppet, fängslanden och förgiftningar och mord av oppositionella. En bild målas upp för ryssarna som inte nödvändigtvis är sann, oftast inte faktiskt, men som är den verklighet som de får förhålla sig till. Alla utlänningar skildras som ett hot, homosexuella är orsaken till alla problem och katastrofer i det ryska samhället och hur dessa behandlas kan liknas vid judarnas behandling i Tyskland på 30- och 40-talen. Endast Ryssland är det fria och moraliskt sanna landet i världen. 
 
Kalla kriget? Ja, absolut, fast i en uppdaterad version som på sitt sätt är farligare eftersom den är manipulativ på ett skugglikt sätt. Vill ni förstå dagens Ryssland, så rekommenderar jag starkt att ni läser Masha Gessens bok!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela