epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

En midsommarnattsdröm

Publicerad 2023-05-31 18:24:12 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har läst William Shakespeares En midsommarnattsdrömPjäsen är Shakespears mest älskade komedi, men jag tycker att det är stora doser av allvar också. Det handlar om kärlek, om magi, om att älskande skiljs åt för att mötas igen. Man får en tidsbild av kvinnans ställning respektive mannens ställning i samhället, höga herrar ställs mot låga, dröm ställs mot verklighet. 
 
 
 
Pjäsen handlar om tre par som genom magiska rackarspel hamnar i en röra av förvecklingar. Jag bara älskar Shakspeares språk! Det är lent som en sommarvind, skarp som en vinterkyla och vacker som en vår i sin skirhet eller en höst i sina flammande färger. Hans människokännedom och förmåga att gestalta oförglömliga karaktärer är utan motstycke. Det är mycket lätt att förstå varför Shakespeare fortfarande blir läst efter 500 år. Jag undrar hur många av dagens författare som kommer att bli det.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela