epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Den gamla trädgården

Publicerad 2023-02-07 16:54:36 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Den gamla trädgården av Hwang Sok-Yong (Bonnier, 2011) skildrar en nysläppt politisk fånges försök att finna den värld som en gång var, den värld han lämnade för 18 år sedan. Allt är förändrat; vänner är borta, Seoul är oigenkännerligt, kvinnan han älskade är död.....Med hjälp av sin älskades dagbok, anteckningar och målningar minns ex-fången tillbaka och försöker hitta en mening i tillvaron, han rannsakar sitt liv.
 
 
Nordkorea är ett slutet samhälle, men om någon tror att Sydkorea är ett demokratins paradis, så får hen tänka om. Även där får det konsekvenser om man är alltför frispråkig. Om ens mentala, psykiska, intellektuella frihet är begränsad - vad gör man då? Jo, man hittar kanaler för att utrycka sina tankar och känslor; inom litteratur, konst och musik. Denna bok handlar om överlevnad, om återblickar, om rannsakning. Läs den!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela