epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

The Witcher: Damen i sjön

Publicerad 2022-08-16 10:47:17 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Den femte delen i The Witcher heter Damen i sjön och är också den tjockaste, nästan 600 sidor. Ciri har försvunnit genom portalen i Svalans torn och befinner sig nu i en annan värld och tid. Men även här finns det dom som vill utnyttja henne för sina egna syften och hon tvingas att fly genom olika världar och tider. Samtidigt letar Geralt och hans vänner efter henne och även trollkarlen Wilgefort och kejsaren Emphyr. Vem ska hitta henne först? Kommer Ciri någonsin tillbaka till sin egen värld och tid?
 
 
Jag blir helt förstummad av hur Sapkowski har byggt upp sin berättelse. Visst kan den vara rörig ibland rent kronologiskt, men jag har aldrig tidigare  läst en bok som de han skriver! Allt är perfekt, alltifrån språket, via dialoger och miljöbeskrivningar till berättelsens olika twister. Att dessutom kunna hålla samma höga nivå i alla böckerna är en bedrift! Dessutom flörtar författaren med gamla myter och sagor och väver in dessa på ett naturligt sätt i sina böcker, så att man nästan tror att dom faktiskt är sanna. Har ni inte läst The Witcher-serien än så gör det!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela