epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Jesús Carrasco

Publicerad 2021-05-14 14:18:51 i Allmänt,

Jesús Carrasco är en spansk författare. Han föddes i Badajoz 1972. Han hade ett brett utbud av jobb i sin ungdom, från PE-lärare till druvplockare till grafisk formgivare. 1992 flyttade han till Madrid där han började sin skrivkarriär. År 2005 flyttade Carrasco till Sevilla, där han fortfarande bor. Carrasco blev internationellt känd för sin roman Flytken som blev såld till 20 länder.
 
Som så många andra har Carrasco den senaste tiden fått lov att isolera sig och när då möjligheten att få träffa fans uppstår, så är det helt fantastiskt säger han i en intervju. 
 
 
 
 
Carrasco är stor i sitt hemland och hans böcker har filmatiserats, men tyvärr är framgången inte lika stor här i Sverige. Jag tycker det är synd att det inte finns något förlag som ansett det värt att översätta någon fler bok än Flykten. 
 
En bok som Carrasco ständigt återkommer till är Don Quichote och han upptäcker ständigt nya saker. Cervantes är enligt Carrasco en fantastisk mångsidig författare.
 
Min far var mitt första exempel på en läsare; Jag minns att han läste på eftermiddagen i vår lugna by. Han var den enda som läste hemma. Det var en bild av en läsare: min far läser en roman, bekväm, sitter, bara njuter, nedsänkt i en bok. 
 
Pappan har varit viktig för Carrasco både i hans skrivande men även för hans eget läsandets skull.
 
Livet är för kort för att läsa dåliga böcker menar Carrasco och säger att det bästa sättet man kan spendera sin tid på är att läsa den bok man vill läsa! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela