epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Döda lejon

Publicerad 2021-05-13 22:40:25 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Leken "Döda Lejon" går ut på att man lägger sig ner och är ett dött lejon. Den som kan ligga still längst vinner. Mick Herrons bok med samma namn handlar om att gruppen med missanpassade agenter, Slough House, kallas in för att skydda en rysk oligark som man hoppas kunna rekrytera. I samma veva hittas en man död på en buss. Han hette Dickie Bow och var en aktiv agent under det kalla kriget. Ledaren för Slough House, tror inte att detta är en slump, utan att Bow blev mördad. Ju mer gruppen gräver, desto fler hemligheter och tvetydigheter rullas upp. Alla pekar i en riktning, ALexander Popov. Men Popov är ju bara en myt - eller?
 
 
 
Döda Lejon är en hårdkokt kriminalroman som påminner lite om Le Carrés spionromaner. När man tror att man vet hur saker ligger till, så tar händelserna en helt annan vändning. Spänningen hålls uppe boken igenom och inte förrän riktigt i slutet, på de sista sidorna, så kommer upplösningen. En oväntad sådan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela