epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Svart sommar

Publicerad 2021-06-24 09:44:53 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har just läst en skakande och skrämmande bok som naglar fast en vid sidorna så att man inte kan släppa taget. Det är M W Cravens Svart sommar. Det är andra delen i serien om kriminalinspektör Washington Poe, men det gör inget om man inte läst den första delen, för dom är fristående. 
 
 
 
För 5 år sedan var det Poes utredning som fällde stjärnkocken Jared Keaton för mordet på sin egen dotter. Men när en ung kvinna 5 år senare stapplar in på ett bibliotek där polisen har ett skrivbord och hävdar att hon är Elizabeth Keaton och när detta bekräftas via blodprov, så vänds Poes värld upp och ner. Kan han ha tagit så fel? Flickan lever ju uppenbarligen så Keaton måste vara oskyldig. Men så försvinner Elizabeth igen och spåren pekar mot Poe! Är han så besviken över att han hade fel så att han mördat flickan "igen" s a s?! Washington Poe måste nu dels rädda sitt eget skin samtidigt som han måste fånga en kidnappare och/eller mördare. Vem av Poes kollegor kan han lita på?
 
Craven har en lite egen stil och det tycker jag om, för i spänningslitteratur-branschen måste man utmärka sig tycker jag, annars blir böckerna så slätstrukna. Svart sommar utmärker sig på flera sätt, dels genom språket och stilen men också genom intrigen i sig. Den är fasansfull i sina twister och vändningar och man får definitivt ett ansikte på ordet psykopat
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela