epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Det sjätte utdöendet

Publicerad 2021-01-19 19:36:50 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Under jordens historia så har antalet arter dött ut i en sådan stor mängd att man kan tala om massutöende. Detta har hänt 5 gånger, ibland har upp till 95 % av jordens alla arter dött ut. Meteroiten som bl a orsakade dinosauriernas utdöende bidrog även till att 75% av jordens övriga arter dog ut. Man kan ju förundras över att livet har hittat tillbaka till vår värld efter varje sådant massutdöende. 
 
 
Elizabeth Kolberts bok Det sjätte utdöendet visar hur det idag pågår ett sjätte utdöende och att det orsakas av en annan art - vi människor. I olika kapitel framställer författaren hur olika arter dött ut eller allvarligt minskat sin population och hur detta har orsakats av människan. För första gången i jordens historia är det en annan art som orsakar ettmassutdöende.
 
Det sjätte utdöendet är en otrolig välbalanserad blandning av vetenskap, reportage och pamflett och låter läsaren ta del av obehagliga sanningar om oss själva. Kolbert menar att vet man bara vad man ska titta efter så kan man se tecken på det sjätte massutdöendet i sin egen trädgård! Själv har hon varit med på många vetenskapliga expeditioner alltifrån Sydamerikas djungler till England. Kolbert knyter ihop vetenskapens historia, människans historia och naturens historia i en spännande berättelse som - om vi inte gör något drastiskt och det kanske ändå inte hjälper - slutar med en katastrof av aldrig skådat slag.
 
Man hör nästan inga grodor nu för tiden, eller ser så många fjärilar. Antalet fåglar har minskat och vissa insekter ser man inte heller eller väldigt sällan. Det som pågår mitt framför ögonen på oss ser vi inte, men Elizabeth Kolberts Det sjätte utdöendet är en alarmklocka som ringer med en hög signal. Hör man den inte är man döv. Kolbert tar oss med ut på fältet för att träffa de forskare runtom vår planet som är mitt uppe i att kartlägga och försöka få oss att förstå vidden av det som sker. Hennes berättelse handlar om alla de redan utdöda arterna – och inte minst om de som nu står på katastrofens rand.
 
Läs mer om boken här.
 

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2021-01-20 17:40:34

Den här har jag varit intresserad av ett tag! Är den svårläst?

Svar: Inte alls!
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela