epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Efterskalv

Publicerad 2021-12-07 15:06:24 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Efterskalv är Nadia Owusus debutroman. Den går utanför genrekonventionerna. Författaren är född i Etiopien av en armenisk mor och en far från Ghana. Uppväxten är klingflackande, då fadern blir stationerad på olika håll runt om i världen genom sitt arbete i en FN-organisation. Modern finns inte med i bilden längre. Så dör fadern när Nadia är 14 år och det blir hennes styvmor som uppfostrar henne. Men styvmodern och Nadia har aldrig dragit jämnt sedan den dagen då fadern presenterade de båda för varandra, när Nadia var 5 år. vid 18 års ålder flyttar Nadia till USA för att plugga på universitetet, men det blir kämpigt då hon måste ha 2 jobb för att klara av studieavgifterna. 
 
 
 
Men det går ändå bra för Nadia, tills den dagen allt brister. I en blå gungstol i Brooklyn lägger Nadia på nytt sitt livspussel och ser var, hur och varför jordbävningen ägde rum. Hon upplever ett efterskalv.
 
Språket är måleriskt tycker jag, en njutning att läsa. Karaktärerna beskrivs på ett knivskarpt om än ömsint sätt. Vi får möta inte bara Nadia och hennes familj, utan ges även en bild av världspolitik, klass och kolonialism. Detta är Nirstedt förlags sista titel under utgivningsåret 2021. En lysande avslutning!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela