epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Peter May

Publicerad 2021-04-23 13:38:57 i Allmänt,

Peter May är en brittisk författare. Han föddes i Glasgow 1951. Från en tidig ålder ville han  bli författare, men började som journalist som ett sätt att börja tjäna pengar genom att skriva. May gjorde sitt första seriösa försök att skriva en roman vid 19 års ålder, som han skickade till Collins där den lästes av Philip Ziegler , som skrev honom ett mycket uppmuntrande avvisningsbrev.  Vid 21 års ålder vann May Fraser Award och utsågs till Skottlands årets unga journalist. Han fortsatte med att skriva för The Scotsman and the Glasgow Evening Times . Vid 26 års ålder, Peter Mays första roman, The Reporter, publicerades. May ombads att anpassa boken som en tv-serie för det brittiska tv-nätverket BBC, och lämnade journalistiken 1978 för att börja skriva heltid för tv. Under sin tid på TV-arbetet skrev May romanerna Hidden Faces (1981) och The Noble Path (1992), och 1996 slutade han med TV för att skriva romaner. 
 
 
 
 
Efter att ha slutat TV skrev May en serie med sex romaner som kallas China Thrillers . Som research gjorde May årliga resor till Kina och byggde upp ett nätverk av kontakter inklusive rättsmedicinska patologer och morddetektiver. Detta kännetecknar Mays skrivande, en gedigen research och det är väl därför som hans romaner upplevs som väldigt autentiska. Ibland kan det kännas lite överväldigande med alla detaljer, men å andra sidan så ökar trovärdigheten i berättelsen.
 
Lockdown publicerades över hela världen 2020 även om boken skrevs 15 år tidigare. Historien äger rum i staden London under en låsning på grund av en global pandemi. May uppgav att boken inte publicerades då eftersom brittiska redaktörer tyckte att tanken på att London var belägrat av ett virus var orealistiskt och aldrig kunde hända. Boken var före sin tid helt enkelt.
 
Peter May har vunnit flera utmärkelser för sina böcker, både inhemska (brittiska) och internationella.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela