epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Michelle Paver

Publicerad 2021-04-09 16:27:57 i Allmänt,

Michelle Paver är en britisk författare som är mest känd för sina barn- och ungdomsböcker, bl a VargbröderPaver föddes i Malawi där hennes pappa drev en tidning. När hon var 3 år flyttade familjen till London. Paver studerade vid Oxfords universitet. Hon arbetade som advokat i flera år innan hon blev författare på heltid. 1996 dog Pavers pappa och det ledde till att hon tog ett sabbatsår. Under denna tid reste Paver mycket och hon skrev också sin första bok. Efter sabbatsåret gick Paver inte tillbaka till juristyrket utan ägnde sig åt sitt författarskap på heltid.
 
 
 
Så här beskrivs Pavers författarskap i tidningen The Guardian:

Wilderness is at the heart of Michelle Paver's writing – from the prehistoric forest of her bestselling children's series Chronicles of Ancient Darkness, to the pitch-black arctic night of her ghost story Dark Matter. Her descriptions of unpopulated expanses are so compelling, so evocative, that she must live on a windswept shoreline somewhere, or deep in virgin woodland – mustn't she?
 
Jag har läst hennes böcker för vuxna och gemensamt för dom alla är ett visst inslag av det mystiska, det övernaturliga. Som barn var Paver mycket intresserad av djur, myter och hur folk levde i det förflutna, vilket märks i hennes böcker. 
 
Paver kan konsten att behålla läsarens uppmärksamhet - och detta på ett trovärdigt sätt, trots det s k övernaturiga. (Ja, det låter som en motsägelse, men är faktiskt sant.) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela