epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Marisha Pessl

Publicerad 2020-05-01 22:44:26 i Allmänt,

Marisha Pessls föräldrar skilde sig när hon var liten och hon kom att växa upp med sin mamma och syster. Pessl säger att hon hade en intellektuell uppmuntrande uppväxt, där mamman läste mycket för henne och systern och även fick barnen att läsa själva, samt att mamman även anmälde Marisha till lektioner i målning, ridning, franska och jazz. 
 
 
Pessl pluggade på universitetet och blev så småningom en ekonomisk rådgivare, men skrev på fritiden. Efter två misslyckade försök, började hon skriva på romanen Special Topics in Calamity Physics ( på svenska Fördjupade studier i katastroffysik) och som kom ut 2006. Den blev en succé och översattes till 30 språk! Jag har läst den och tyckte den var mycket bra. Pessl har en egen stil som jag tycker om, som passar mig antar jag. Det dröjde till 2013 innan hennes andra roman kom ut Night Film ( Nattfilm) och den tredje romanen (som det kommer en recension på här så småningom) kom ut 2018, Neverworld Wake (på svenska Neverworld). Även om den sista boken kanske är mer riktad mot YA, så är det ändå samma typ av spännande världsbygge.
 
Jag gillar Pessls miljö, karaktärer, stil och språk. De är komplicerade utan att vara krångliga, enkla utan att vara simpla och lätt igenkännliga, så att man känner sig som hemma. Man får en känsla av att researchen inför varje bok är gedigen, eftersom allt i berättelsen är så trovärdigt. Pessl verkar ha en fäbless för okända världar och mystiska händelser, men även vetenskaplig kunskap och idéer. En helt perfekt blandning tycker jag!
 
Marisha Pessl tycker om att utmana sig själv när hon skriver, att nå sitt bästa och kanske även bortom, att se hur långt hon kan gå. Hon säger också att en författare på ett sätt är varenda karaktär som denne skriver, i betydelsen "there’re strands and nerves of yourself in your character". Hon har inspirerats och även jämförts med Nabokov och Donna Tartt, liksom Agatha Christie. 
 
Har du inte gjort dig närmare bekant med Marisha Pessl än, tycker jag att det är hög tid! Jag lovar dig en läsupplevelse utöver det vanliga! 
 
(...och nu blev jag själv sugen på att läsa om hennes två tidigare böcker!)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela