epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Litterär apotekare

Publicerad 2020-05-13 12:15:18 i Allmänt,

Kanske kommer vi till en tid då yrket litterär apotekare inte alls är en omöjlighet. Faktum är att tanken inte ens är ny. Efter andra världskriget fick traumatiska män böcker på recept och Sigmund Freud använde litteratur i sin psykoanalys.
 
 
 
Jeanette Winterson har sagt att ”fiction and poetry are doses, medicines, what they heal is the rupture reality makes on the imagination” och visst är det så!
 
Linda Skugge håller dock inte med. I en artikel i Aftonbladet skriver hon bl a: Den enda vägen till ett lyckligare liv kan aldrig vara en bok. Alla vet att läsning är ett flyktbeteende hos dem som är rädda för att misslyckas med att interagera med levande människor. Jag tror inte att en enda människa blivit frisk eller lyckligare av en bok. Eller ens av ett djur. Utan bara av en annan människa. 

Jag kommer att tänka på Nina Georges bok Den lilla bokhandeln i Paris. Den är en magisk roman för alla dem som tror att ordets kraft kan läka ett brustet hjärta!

Monsieur Perdu kan ordinera den perfekta boken för ett brustet hjärta. Men kan han kurera sitt eget? Monsieur Perdu kallar sig för litterär apotekare. Från sin flytande bokhandel belägen på en pråm på floden Seine ordinerar han romaner för alla livets motgångar. Genom att använda sin intuition finner han exakt den bok läsaren behöver, och reparerar på detta sätt både brustna själar och hjärtan. Den enda han inte verkar kunna kurera genom litteraturen är sig själv; han lider fortfarande i kval efter att hans livs stora kärlek försvann. Bakom sig lämnade hon endast ett brev, som han aldrig öppnade.

Efter att Perdu slutligen förmått sig att läsa brevet lättar han ankar och ger sig av på en resa till södra Frankrike i hopp om att komma över sin förlust och få ett avslut på historien. Med sig har han en storsäljande författare med skrivkramp samt en kärlekskrank italiensk kock, och längs Frankrikes floder reser Perdu, delar ut sin visdom och sina böcker, och visar hur den litterära världen kan ta den mänskliga själen på en resa för att hela sig själv.

Jag är fullständigt övertygad om att litteraturen har många olika fördelar, jag har ju skrivit om detta många gånger förrut. Läsning är en lisa för själen helt klart. 

 

Kommentarer

Postat av: Madde

Publicerad 2020-05-21 15:33:07

Första gången jag läser din blogg. Vad fin blogg du har :)

Svar: Tack så mycket!
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela