epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Jag borde väl skriva om P O Enqvist

Publicerad 2020-05-06 18:40:49 i Allmänt,

Jag borde väl skriva om P O Enqvist, nu när  en sådan stor författare avlidit, speciellt också med tanke på att vi kommer från samma stad och att han är uppväxt i samma by och i samma ålder som min fd svärfar. Men det tänker jag faktiskt inte göra. Jo, jag har läst några böcker av Enqvist men det är inget författarskap som jag föll för direkt.
 
Vi har många kända författare härifrån mina trakter, alltifrån Enqvist via Stieg Larsson och Stina Jackson till Sara Lidman - och en hel del där emellan - men den enda jag riktigt tycker om är Millenium-författaren (Jackson har jag inte läst). Ja, jag borde väl skriva om det oerhört kulturella klimat som finns här uppe, vilket gör att man antingen är hockeyspelare eller författare. Men det ska jag inte göra.
 
 
 
Nej, jag tänkte skriva om hur svårt det är att etablera sig på författarbanan. Det är svårt att få bli publicerad av de riktigt stora förlagen. De tar ju bara in de som dom tror säljer mycket. Detta gör att om man vill hitta författare som inte är så kända, så måste man leta bland de mindre förlagen. Jag har nämligen upptäckt att det finns en skatt av författare i Sverige som verkar lite i det fördolda. Dels därför att de inte är så allmänt kända utanför en mindre krets, dels därför att de större förlagen inte backar dom.
 
Jag har själv läst och recenserat en hel del mindre kända författare inom exempelvis fantasygenren här på bloggen, som är riktigt, riktigt bra, men som man inte hör talas om i medierna, som det inte står någonting om på kultursidorna. Jag försöker göra mitt bästa att få mer gehör för dessa författare genom att läsa och recensera dom på bloggen, men jag vet faktiskt inte vad mer man kan göra. Hur får man folk intresserade av mindre kända författare? Hur får man folk att gå utanför sin litterära bekvämlighetszon?
 
Ett magiskt ord i sammanhanget är ju marknadsföring, men problemet med just mindre kända författare är ju att de inte har samma möjlighet till en lika stor marknadsföring som en känd och etablerad författare. Här tror jag att vi bloggare och medborgarjournalister kommer in; vi har en unik möjlighet att lyfta fram de författare som vi tycker är värda att uppmärksammas. Detta behöver nödvändigtvis inte vara samma författare som det skrivs om på kultursidorna. Vi bloggare kan skriva om de fböcker och författare som har rört om i vårt inre, utan att ta hänsyn till vem som för tillfället lyser på den litterära stjärnhimlen.
 
Några författare jag skulle vilja nämna i sammanhanget är:
 
  • A R Yngve
  • Lovisa Wistrand
  • Nils-Petter Löf
  • Henrik Larsson
  • Linda Öjdahl

Dessa författare är i mitt tycke oförtjänt satta lite i medieskugga, trots att de håller hög litterär kvalité. Nästa gång du går till biblioteket eller ska köpa en bok, välj då någon av dessa! Ni kommer att bli glatt överraskade.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela