epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Den osynlige vännen

Publicerad 2020-05-14 12:00:00 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Stephen Chbosky är en ny bekanskap för mig, men det gav verkligen mersmak! Jag har läst hans bok Den osynlige vännen (Norstedts, 2020, den svenska utgåvan är i två volymer).
 
 
 
 
I den idylliska småstaden Mill Grove i Pennsylvanina försvinner 7-årige Christopher spårlöst. Han är borta i sex dagar och när han hittas igen minns han inte vad som hänt. Polisen försöker utreda vad som kan ha hänt, men har inte mycket att gå på. 
 
Christopher upptäcker att han plötsligt har kunskaper och förmågor som han inte hade tidigare och han hör även en röst som säger vad han ska göra. Hans mamma och alla andra tror han hittar på, att han har blivit galen, precis som den där andra pojken, David, för 50 år sedan. Polisen ser att det finns likheter mellan Christophers och Davids försvinnande. Men hur är det egentligen möjligt, när det är så många år som skiljer?
 
Christopher bara vet att han måste rädda sin mamma och alla sina vänner innan juldagen, då något fruktansvärt kommer att hända, men hur slåss man mot okända varelser som inte är av denna världen - eller är de det?
 
Jag kom osökt att tänka på Stephen Kings Det när jag läste den här boken; en grupp barn mot något ondskefullt. Det här är skräck när det är som bäst. Man tror att man vet vad som ska hända, men plötsligt blir det en oväntad twist på berättelsen - man andas ut när den har löst sig - bara för att få hjärtat i halsgropen igen när nästa twist kommer, och nästa. Berättelsen är inte förutsägbar och man är i en ständig spänning, som gör att man måste fortsätta läsa. Upplösningen blir inte alls som man tror, eller så blir den det, för att i nästa sekund ändras. 
 
Den osynlige vännen har beskrivits som en storslagen skräckroman, med en episk kamp mellan det onda och goda. Mig har den då fått att titta närmare på molnen...
 
Du kan köpa boken här och här

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2020-05-14 20:22:45

Tyckte också den var riktigt bra!

Svar: 👍😀
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela