epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Den hemliga historien

Publicerad 2020-05-21 15:38:55 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Donna Tartts roman Den hemliga historien har sålts i över fem miljoner exemplar och översatts till 23 språk. Boken som blivit smått kultförklarad, väckte stor uppmärksamhet när den utkom 1992. 
 
 
När Richard Papen börjar college accepteras han snart av skolans innersta intellektuella krets. De är människorna han vill vara med, som han fascineras av, men han inser snabbt att de inte bara är kultiverade och spännande - något som han själv gärna velat vara - utan att de ägnar sig åt mycket mer än vanligt collegeliv. Dessa sex ungdomar testar målmedvetet och dekadent alkohol, droger och ritualer i sann dionysisk anda men deras lekar går snabbt för långt och någon måste ta skulden. Tillsammans med en gammal professor studerar de latin och antik grekisk kultur. Relationerna i gruppen blir med tiden mycket invecklade och komplicerade. En kväll händer något fruktansvärt oåterkalleligt. Konsekvenserna av denna händelse dirigerar sedan framtiden för gruppens medlemmar och utsätter dem för stora känslomässiga och moraliska prövningar.
 
Detta är ingen traditionell deckare, utan mer av ett drama, ett relationsdrama med spänning, mystik, tät intrig och ett persongalleri som stannar kvar länge hos en. Man kan inte lägga den ifrån sig, den biter sig fast och dröjer sig kvar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela