epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Camilla Läckberg

Publicerad 2020-05-08 15:30:40 i Allmänt,

Vill man ha ett ämne för diskussion, så är Camilla Läcberg ett bra ämne; antingen älskar man henne eller så inte. Ingen är neutral, alla har åsikter. Som fenomen tycker jag hon är intressant. En civilekonom som blev författare till otroligt populära böcker. Kvalitén på böckerna ska vi inte diskutera här - för det är här som svenska folket delas i två läger. Jag vill istället försöka förstå varför Läckberg nått så stora framgångar.
 
Läckberg har en civilekonomexamen i bagaget, men 1998 fick hon en skrivkurs av sin make i present. Kursen, "Att skriva krim", ordnades av förlaget Ordfront och riktade sig till kvinnor som ville skriva detektivromaner. Den ledde till att hon fyra år senare hade skrivit sin första roman Isprinsessan, som hon skickade till några förlag, och fick kontrakt med det lilla förlaget Warne. Hon var då mammaledig och senare förlorade hon arbetet när Birka Energi köptes upp av Fortum. Romanen kom ut 2003 och sålde bra för en debutroman och Camilla Läckberg beslöt sig för att göra en genomarbetad satsning. Hon hade då påbörjat den andra romanen med samma huvudpersoner i vad som sedermera kom att kallas Fjällbackaserien, eftersom den utspelar sig i och runt Fjällbacka.
 
 Källa: SVT 1
 
Camilla Läckberg kontaktade Liza Marklunds agent Bengt Nordin. Hon valde honom eftersom Liza Marklund då var den bäst säljande kvinnliga författaren, och tänkte att hon skulle börja med att kontakta den bästa och sen jobba sig neråt. Hon presenterade inte bara synopsis till nästa bok utan en hel affärsplan och var tydlig med att hon själv var beredd att handfast arbeta med marknadsföring och försäljning. Bengt Nordin åtog sig uppdraget och fick kontrakt på det nationellt etablerade bokförlaget Forum, som gav ut hennes andra bok Predikanten 2004. År 2019 skrev Läckberg på för ytterligare fyra böcker med förlaget. 
 
Camilla Läckberg har bland annat gett ut ett stort antal böcker i Fjällbackaserien, två novellsamlingar, två kokböcker och en barnboksserie om Super-Charlie. Hon är en framgångsrik kvinnlig författare som vågar ta plats, som också är en duktig entreprenör. Hon har vågat gå sin egen väg och att sticka fram hakan. Det är klart att sådant sticker i ögonen, som kvinna ska man inte bete sig så. 
 
Jag har läst några av Läckbergs böcker, men inte direkt fastnat för henne som författare, men skriva kan hon! Googlar man henne så ser man att nyheterna inte handlar så mycket om henne som författare, utan snarare saker hon sagt och gjort. Jag kan inte låta bli att undra om man skulle behandla en manlig framgångsrik författare på samma sätt? Det är många gånger som Läckberg fått stå till svars i massmedia för saker hon sagt, eller inte sagt. Vid ett tillfälle så sa hon att hon verkligen inte tyckte om småbarnsåren, att de var jobbiga och tråkiga. Genast vändes detta mot henne. Skulle en manlig författare fått samma reaktion? 
 
Nej, jag är inte förtjust i Läckbergs böcker, men jag är imponerad av hennes framgångar och hennes sätt att hantera detta. Camilla Läckberg vågar köra sitt race utan att snegla på vad andra tycker och tänker. Det beundrar jag henne för!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela