epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Staden & Staden

Publicerad 2019-09-15 20:21:26 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

China Miévilles bok Staden & Staden (Doppelgänger Förlag, 2019) är en hårdkokt thriller om en något dystopisk framtid - eller nutid? En pararell verklighet? - om två städer som är belägna mestadels på samma yta och delar vägar, hus och invånare. De är ändå olika städer och invånarna gör sitt bästa för att inte se den andra staden. 
 
 
 
Studenten Mahalia Geary hittas mördad vid en skateboardpark i Besźel, som ligger i utkanten av Europa. Polisinspektör Tyador Borlú tar sig an vad som först verkar vara ett rutinfall, men spåren leder ill en märklig alternativ värld mittemellan städerna, en värld fylld av konspirationer och motsättningar. Det ska visa sig att Borlú kommer att få betala ett mycket högt pris för att lösa fallet.
 
Miljön är lite som Blade Runner-filmerna och jag tror uppriktigt att boken skulle ha gjort sig bättre som film. I alla fall skulle jag bättre ha förstått den då, men å andra sidan har jag Asperger och fattar inte vad andra förstår, så det säger kanske inte så mycket. För mig var boken rörig och miljön svår att greppa. Storyn och språket var det dock inte något fel på, så gillar ni Blade Runner ska ni absolut läsa den här boken! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela