epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Gallring

Publicerad 2019-09-13 16:13:45 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Gallring av Chuck Palahniuk (Doppelgänger Förlag, 2016) är en skruvad thriller och svart komedi som även får en att tänka till. Journalisten Carl Streator får i uppdrag att undersöka några fall med plötslig spädbarnsdöd och upptäcker att i samtliga fall har föräldrarna läst en afrikansk dödsdikt, en gallringsdikt (därav boktiteln), för sina barn. Det är samma dikt som Carl själv läste för - och därmed råkade döda- sin fru och sin lilla dotter. Spåren leder honom till en framgångsrik fastighetsmäklare, som förlorat man och barn genom samma gallringssång. Tillsammans beger de sig ut på en odysse' gör att leta reda på alla exemplar av diktantologin och riva ut sidan 27. De hoppas även på att hitta ursprungskällan varifrån gallringsdikten är hämtad ifrån. 
 
 
 
Vad gör man om man har makt över liv och död? Vad gör man om det räcker med att tänka dikten så dör en människa? Är absolut makt alltid av godo? Eller är makt bortom gott och ont? Upplösningen är ovanlig, men egentligen enligt berättelsens logik. På ett språk med glimten i ögat, dansande i mörkret får man lära känna några människor som har liv och död på sina axlar - och vad detta gör med dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela