epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Författares topplista, del 14

Publicerad 2019-05-25 17:37:08 i Allmänt,

Mons Kallentoft är journalist och författRe. Han har skrivit ett flertal böcker, bl a 12 böcker om kriminalinspektör Malin Fors, samt 5 böcker i Herkules-serien, varav några är recenserade här. Kallentofts senaste bok, Se mig falla, är berättelsen om en fars desperata sökande efter sin dotter.
 
Jag har intervjuat Mons Kallentoft angående litteratur och läsning.
 
 
 
 
Har läsandet alltid funnits i ditt liv?

Nej, jag började läsa när jag var fjorton och låg sjuk. Hemingway, Kafka.  Jag fick upp ögonen för litteraturens magi och ville bli författare. Innan var jag mer en sportkille, men fick en livslång kärlek till litteraturen.

Vilken typ av böcker läser du helst själv?

Amerikansk noir. Chandler, Mosley, Ellroy.
Amerikansk contemporary prosa och poesi. Kelsey Minnis är väldigt väldigt bra!

Vilken bok läser du just nu?

David Swinsons Trigger. Han är en god vän från deckarcirkusen och vi brukar läsa varandras böcker. Cool kille och en riktigt vinälskare precis som jag.

 
Hur hittar du tid till din egen läsning?

Ja och nej. Jag skriver jämt och orkar inte alltid läsa. Men jag ser till att hitta tid. Mindre tvserier och surf, mer tryckta bokstäver. 

Tror du att ens förflutna, ens erfarenheter påverkar vad man läser, hur mycket i så fall?

En hel del, men det är klart, har man en akademisk bakgrund kanske man dras åt mer avancerad läsning. Många söker nog bekräftelse i litteraturen, vill känna igen sig eller fly verkligheten.  Så visst påverkar ens förflutna ens läsning.

Kan litteraturen påverka ens liv och hur man uppfattar verkligheten?
 
Absolut, inget kan som litteraturen få oss att förstå en en annan människa eller en annan kultur. Och förståelse fördjupar vår bild av verkligheten, vår känsla för den. Och så kan man ju blanda ihop verklighet och fiktion, och då blir ju ens uppfattning om verkligheten inte den gängse.

Vilka är dina favoritförfattare och/eller favoritböcker? Varför var det just dessa som fastnade i ditt hjärta?

Den Stora Gatsby av Fitzgerald. Det är en perfekt roman i form och stil och tematik. Och en väldigt drabbande kärlekshistoria. 
 
Filmatiseringen av Baz Luhrman är vidrig. Han gör svulst av ett av de stramaste konstverk som någonsin skapats. SKÄMS!

Beskriv en av dina starkaste läsupplevelser!
 
När jag låg på landet och hade svinaktigt ont i ryggen och läste Cormac MCCartyhs Blood Meridian. En oerhört vacker och våldsam bok. Den fick mig att känna kraften i livet, mitt i natten när jag knappt kunde andas av smärta. Dess sanning om människan gav mig hopp. Läs den boken, ett sant mästerverk. Den handlar om skalpjägare.
 
 
Ja, jag har också läst McCarthys Blodets meridian, även om jag inte föll pladask för den, så är den en mycket annorlunda bok, som lever sig kvar i mig. Precis som Kallentoft blir det periodvis inte mycket tv-tittande utan man prioriterar läsandet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela