epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Författares topplista, del 13

Publicerad 2019-05-24 23:02:58 i Allmänt,

Feel-good genren är inte en genre med speciellt högt anseende bland ”de lärde”, vilket jag tycker är orättvist. Böcker inom detta område kan visst vara djupsinniga. Det tycker jag att Eli Åhman Owetz bok Brevvännerna är ett bra exempel på. Hon har även skrivit andra böcker inom den genren, som har blivit populära. Här intervjuar jag henne angående litteratur och läsning.

 

Har läsandet alltid funnits i ditt liv?

Ja, jag lärde mig läsa när jag var fem år. Sedan började jag plöja böcker. Eftersom jag växte upp i en by på landet med fyra kilometer till närmaste jämnåriga så fanns det gott om tid att läsa istället för att leka. 

Vilken typ av böcker läser du helst själv?

Romaner, biografier, deckare, allt där handlingen fångar mig och språket är starkt. Språket är viktigt, jag slutar läsa direkt om det är banalt. 


Vilken bok läser du just nu?

Jag lyssnar på Ensam i Berlin av Hans Fallada. En klassiker som nu getts ut som ljudbok, inläst av suveränen Reine Brynolfsson.


Hur hittar du tid till din egen läsning?

Jag pendlar fyra timmar om dagen, tre dagar i veckan, till Stockholm.Bara där hinner jag med drygt en ljudbok i veckan, alltså. Sedan är ju tricket att inte låta Netflix-knarkandet ta över ens livDå hinner man med mycket annat, som läsning.

Tror du att ens förflutna, ens erfarenheter påverkar vad man läser, hur mycket i så fall?

Säkert. Både vad man läser och vilka filmer man ser. Själv älskar jag till exempel landsbygdsskildringar (uppväxten) och allt som utspelar sig i London (där jag var au pair). 

Kan litteraturen påverka ens liv och hur man uppfattar verkligheten?

Ja, absolut, precis som alla yttre intryck. Det jag tycker om med genren jag själv skriver i, feelgoodär att det är uppbygglig läsning. Böckerna handlar ofta om en kvinna som liksom sitter fast i livet men som under bokens gång med egen kraft (och ofta med hjälp av vänner, det är fint) skapar sig ett bättre liv. En bra feelgood-roman kan inspirera läsaren att själv våga välja en ny väg i livet. 

Vilka är dina favoritförfattare och/eller favoritböcker? Varför var det just dessa som fastnade i ditt hjärta?

Jag var ljudboksskeptiker till för några år sedan, ville höra karaktärernas röster i mitt eget huvud, inte att någon annan skulle ge dem röst. Men så var det en vinter när jag var ute och motionsgickmycket och då frågade jag mina facebook-vänner om tips på riktigt bra ljudböcker. Det var så jag upptäckte jag P O Enquists självbiografiska roman Ett annat liv. Den är min största läs- och lyssningsupplevelse. Spännande, äkta, nutidshistoria, underbart språk, humor – och så P O:s vackra röst. Sedan fortsatte jag att läsa och lyssna på fler av hans romaner. Livläkarens besök har jag gett en liten roll i Brevvännerna, som en hommage till min favoritförfattare. Jag tvivlar förstås på att P O läser feelgood. Men vem vet? Haha. Både Ett annat liv och Livläkarens besök är i alla fall romaner jag vill tipsa om.

Beskriv en av dina starkaste läsupplevelser!

Om vi backar bandet riktigt långt tillbaka så är det Enid Blytons Fem-serie. Jag älskade de böckerna när jag var i nio-tioårsåldern, levde mig in i äventyren. Jag identifierade mig med George, som egentligen hette Georgina, för att hon var den tuffa tjejen och hade en hund. Det hade jag också. Min trofasta hund hette Kim, hennes Tim. 

Jag skulle så gärna vilja titta i en Fem-bok igen, men tvingar mig att låta bli. Jag har ju förstått att de är daterade och vill inte att minnet av min första starka läsupplevelse blir förstört.

Per Anders Fogelströms Stad-serie är en annan stark läsupplevelse. Jag läser om den serien vart tionde år, ungefär.

 

Per-Anders Fogelströms författarskap har jag också haft stor glädje och nytta av, den har lärt mig om livet. Fem-böckerna läste jag som barn och tyckte om. 

Jag bor i Skellefteå och P O Enqvist kommer från byn Hjoggböle utanför, liksom Sara Lidman och Torgny Lindgren. Trots det har jag inte varit så överväldigande förtjust i deras böcker, men läst några har jag i alla fall gjort! En annan författare här uppifrån, som inte bara jag tyckt om, utan stora delar av världen är Stieg Larsson, som skrev Millenium-trilogin (och som David Lagerkrantz skrivit uppföljare till). 

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela