epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Brevvännerna

Publicerad 2019-05-22 19:04:00 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Minns ni filmen You’ve got mail! med Meg Ryan och Tom Hanks i huvudrollerna? En svensk variant, fast i bokform, har Eli Åhman Owetz skrivit, som heter Brevvännerna (Harper Collins Nordic, 2019). Malin lever ett bra liv. Hennes man Anders jobbar nu som ”skogsbonde” efter det att de sålt korna och det går så bra att Malin inte behöver jobba. Hon är hemma och sköter hushållet; syltar och saftar, lägger in, lagar mat, bakar, syr och stickar, plockar bär och svamp, etc. De två döttrarna är utflugna och lever egna liv. Allt är perfekt. 
 
 
Nej, allt är inte bra. Malin och Anders har förlorat närheten och ömheten mellan varandra. Inget smek, inga pussar, inte några kramar och definitivt inget sex. Malin känner att hon håller på att sakta dö inombords, livet är grått och trist. Så råkar hon lämna kvar ett blad utrivet från ett kollegieblock, där hon skrivit ner några tankar och känslor, i en biblioteksbok och det är början på en brevväxling med någon som kallar sig E. Det enda Malin vet om E är att det är en man som jobbar inom kommunen. 
 
Det som börjar som vänskap mellan två brevvänner växer till något som ingen av dem, särskilt inte Malin, förväntade sig. De får starka känslor för varandra. Hur ska det egentligen gå? 
 
Romanen handlar om att våga ta ett steg ut i det okända, att stå vid ett vägskäl och besrämma sig för åt vilket håll man ska gå, att våga leva inte bara för andra utan också för en själv. Det är skrämmande, jobbigt och ångestladdat. Man vet vad man har, men inte vad man får.
 
Åhman Owertz har verkligen lyckats fånga detta minfält som livsförändringar faktiskt är. Hon skriver enkelt och rakt på, men det blir aldrig simpelt, utan man inser det allvarliga, man ser och känner kampen hos människorna.
 
Jag rekommenderar verkligen den här boken, en bitvis rolig, varm och verglighetstrogen berättelse att känna igen sig i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela