epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Vernon Subutex 2

Publicerad 2019-03-25 07:00:00 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

I Virgine Despentes bok Vernon Subutex 2 (Norstedts, 2019) får man återigen möta den fd skivaffärsinnehavaren Vernon som hamnat på gatan. Hans vänner letar efter honom och sociala medier svämmar över om detta sökande. Till sist så blir Vernon hittad och det är begynnelsen på en slags pånyttfödelse i gruppen. Vernon blir en samlingspunkt, ett sammanhållande kitt, en mental guide för sin omgivning. Vi får följa personer i hans närhet, hur deras liv påverkas, på både gott och ont (beroende på vilket perspektiv man har).
 
 
Precis som i del 1 om Subutex så har Despentes med sin karaktäristiska stil fångat något av essensen i det moderna Frankrike. Hon återger politiska strömmningar och konflikter, manschauvinistiska uppfattningar och religiösa funderingar, allt kryddat med musikaliska referenser, på ett sätt som gör att man lever i boken, tillsammans med dessa människor.
 
Despentes har jämförts med Rabelais, Balzac och Houellebecq, vilket är fullt begripligt när man läser romanerna om Vernon SubutexJag ser verkligen fram emot att läsa den tredje delen, när den kommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela