epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Bibliotekens roll

Publicerad 2019-03-10 00:51:25 i Allmänt,

Jag saknar biblioteken som de var förr. Kanske jag är gammaldags, men ett bibliotek ska vara en plats där tystnad råder, en plats att i lugn och ro utforska och förlora sig i böcker. Så var det förr men idag är det inte så. Vill man ha lugn och ro ska man inte gå till biblioteket, inte det i vår stad i alla fall! Prat, skrik, rop, en mobil som ringer - man kan bli galen för mindre! Så här var det på bibblan förr: någon rör sig, en annan suckar, papper prasslar, en bok åker i golvet, en dator plingar till. Livet i biblioteket förflyter inuti nerböjda huvuden som lutar sig över böckerna, inne i en annan värld.
 
Anledningen till att man går till bibblan är ju att låna böcker, men då ska det finnas några bra böcker att låna också - vilket jag inte hittar några. Har man inte råd att köpa in kvalitetsböcker utan att man måste gå mer på populära böcker som lånas oftare? Numera köper jag de böcker jag vill ha, vilket blir på secondhand och bokreor eftersom nya böcker är dyra, även pocket. 
 
 
Vårt bibliotek har inte heller några roliga evenemang, som författarbesök eller något liknande. Jag hade gärna gått och lyssnat på några av våra författare, men de dyker ju inte upp på bibblan! Säkert har det med kostnader att göra, man måste hålla kulturbudgeten. 
 
Förr var det liv - i betydelsen aktiviteter och evenemang - i biblioteket, men nu verkar det vara slut med det.
 
Bibliotekens roll är att vara kulturbärare och att främja läsandet, men så är det inte i dagens samhälle. Biblioteken ska enligt bibliotekslagen ”verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning”. Jag kan inte säga att jag ser mycket av det. Bibblan verkar mest vara en plats för underhållning och inte bildning. Biblioteken innehar en viss makt, då varje boksamling även har ett skuggbibliotek av böcker som inte är där, som valts bort av någon anledning. Litteraturen har en avgörande roll för den mänskliga själen, men om urvalet urvattnas blir själen satt på svältkost. 
 
Vår tid har en nedlåtande syn på boken och biblioteken kanske mest ses som besvärande magasin, kvarlevor från en omodern tid. Biblioteken reflekterar det samhälle som de är en del av. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela