epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Äldre klassisk litteratur

Publicerad 2019-03-23 02:14:14 i Allmänt,

Att läsa skönlitteratur som inte är modern, kan ju säkert vara bildande på ett sätt, men jag har ändå svårt att läsa (klassisk) litteratur som är äldre än 1800-talet. Jane Austen och Charles Dickens kan jag visst läsa, liksom systrarna Brontë, men att läsa Iliaden och Odyssén? Eller Aeneiden? Nej, det klarar jag inte och det beror enbart på språket, dvs att det är skrivet på ett visst versmått.
 
 
Jag antar att jag kanske är obildbar, men kunde någon skriva om Odyssén till ett modernt språk skulle jag med glädje läsa boken. Å andra sidan är det väl också vitsen med att läsa de gamla klassikerna; språket och stilen.
 
Av modern skönlitteratur föredrar jag utländsk. 

Kommentarer

Postat av: Christer

Publicerad 2019-03-23 16:09:36

Strändernas svall av Eyvind Johnson är en modern prosaversion av Odysseen. Denrekommenderar jag till läsning. När du har läst den kanske du läyttare kan tillgodogöra dig Odysseen i versform.

Svar: Tackför tipset! Jag vet vilken bok du menar, har kikat på den ibland men inte vågat läsa för jag har varit ”rädd” för den.
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela