epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Trevor och farfar

Publicerad 2019-01-22 00:05:55 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Nu har jag läst de två första böckerna om Trevor och hans farfar; Kungen som gick in i dimman och Vikingen som skrev i sten. Trevors familj är annorlunda, men Trevors farfar tycker annorlunda är bra. Man ska vara som man är och alla duger, oavsett vilket land man kommer ifrån. Trevors mamma kommer från ett land som heter Filippinerna och som ligger på andra sidan jordklotet. Farfars BFF kommer från ett land som heter Ecuador och som också ligger jättelångt borta. 
 
 
I Kungen ska Trevor vara hos farfar och farmor2 för att pappa och mamma ska ha ”vuxentid”. Då får han lära sig mer om Gustav ll Adolf och om Wasaskeppet. Farfars kompisar kommer och de spelar en slags musik som heter blues. Trevor tycker om att vara med och lyssna.
 
I Vikingen berättar farfar för Trevor om vikingarna. De hade inga datorer utan de skrev på sten! Fast inte med de bokstäver som vi använder idag, deras bokstäver hette runor. Det som är skrivet i sten kan inte ändras på, säger farfar, precis som att du och jag ska vara vänner för livet, säger han till Trevor.
 
Nej, Trevors farfar är inte som andra farfäder. Han har tatueringar, tycker om nåt som heter whiskey och  har många motorcyklar och elgitarrer.
 
Dessa böcker är så välskrivna och pedagogiska så det är så roligt att läsa även för en vuxen. Robbe Eriksson är elektriker till yrket, men han är även en fullfjädrad författare, vilket de tre böckerna om Trevor och farfar bevisar (se tidigare blogginlägg om den tredje boken, som heter Tjuven som hade klänning).
 
Jo, förresten! Visste ni vad som är världens äldsta yrke? Inte? Då kan jag tala om att det är elektriker! Varför? Jo, för när Gud sade ”Varde ljus!” då var alla ledningar dragna! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela