epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

The Night Circus

Publicerad 2019-01-15 23:17:14 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Plötsligt är den bara där, från en dag till en annan. Cirkusen med dess svartvit-randiga tält. Den är magisk, förtrollande och bara öppen på natten. Celia och Marco möts i en märklig tävling, ett spel som bokstavligen handlar om liv och död - men de vet inte det. Bägge tränas de av äldre magiker i många år innan spelplanen vecklas ut framför dom. Nattcirkusen blir platsen inte bara för deras tävling men även för den starka kärleken som uppstår mellan dom. Men hur skall deras kärlek kunna överleva? Hur skall de kunna överleva? Och vad händer med cirkusen och alla inblandade? Tävlingen handlar inte bara om magiska färdigheter, kommer Celia och Marco snart att märka. 
 
På öppningsnatten föds ett tvillingpar. Kanske den magiska natten har påverkat dom för de visar sig ha oanade förmågor. I deras väg kommer så småningom en helt vanlig pojke. Hur tvillingarnas, Celias, Marcos och pojkens livstrådar vävs samman får man veta i den lite drygt 500-sidiga boken. 
 
Boken är på engelska, men språket är inte alltför svårt. Jag fastnade i berättelsen på en gång. De olika karaktärerna levde med mig konstant även när jag inte läste boken. Gjorde jag något annat, så längtade jag tillbaka till cirkusen. Morgensteins roman är inte någon lättviktare, men intellektuella skulle kanske inte klassa den som finlitteratur heller. För mig spelar det ingen roll, den är en berättelse värd att berättas och som kommer att leva kvar hos läsaren. Denna bok visar att litteratur är magi och att magi är böcker.
 
Someone needs to tell those tales. When the battles are fought and won and lost, when the pirates find their treasures and the dragons eat their foes for breakfast with a nice cup of Lapsang souchong, someone needs to tell their bits of overlapping narrative. There’s magic in that. It’s in the listener, and for each and every ear it will be different, and it will affect them in ways they can never predict...You may tell a tale that takes up residence in someones soul, becomes their blood and self and purpose. (s.499)
 
The Night Circus är en sådan berättelse som blir en stor del av en själv, en del av ens inre.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela