epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Dark matter

Publicerad 2019-01-19 02:17:11 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Ibland drabbar en bok en på ett särskilt sätt. Ja, en bok kan drabba en på många olika sätt, men ibland blir det på ett så djupt existensiellt sätt. Dark Matter av Blake Crouch är en sådan bok.
 
Är du nöjd med livet? Det är bland det sista Jason hör innan allt blir mörkt. Han vaknar upp fastspänd på en bår och okända människor i konstiga dräkter tittar ner på honom och säger: Välkommen tillbaka Jason! Jason har hamnat i en värld som är hans men samtidigt inte. Hans fru är inte hans fru, hans son är inte hans son, hans arbete är ett annat - ja, allt är annorlunda men ändå är det Jasons liv. Eller? Vilket liv är egentligen det rätta? Vad är det som definierar en männska? Vad definierar ett liv? Jason blir tvungen att ompröva sitt liv och allt han har hållit för sant. Låter det som en klyscha? Det är det inte, utan ett rent bokstavligt faktum.
 
 
 
Crouch diskuterar kvantfysik och existens på ett sätt som känns trovärdigt, även om jag inte håller med honom på en del punkter. Läs boken och ställ dig frågan vad som definierar ditt liv, vad som definierar lycka, tillfredställelse, ett fullkomligt liv m.m. Boken kommer att drabba dig på samma sätt som mig - breathtaking.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela