epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Blodröd måne

Publicerad 2019-01-04 10:53:14 i Allmänt, Boktips,

För en tid sedan läste jag om Carlos Ruiz Zafons Ängelns lek. En annan bok som är värd att läsas om är Benjamin Percys Blodröd måne (Lind&Co, 2013)
 
Det är sällan en bok fångar mig, lever kvar i mig som Percys. Jag snubblade över boken på bokrean ett år och jag ångrar inte en sekund att jag köpte den!
 
Patrick stiger på ett flygplan, men kliver av en massaker som den enda överlevande efter en lykan-attack. Claire tvingas fly för sitt liv efter det att regeringsstyrkor sparkat in ytterdörren och mördat hennes föräldrar som, liksom hon själv, är lykaner. Chase Williams tänker ställa upp i USA:s presidentval, men bär på en fruktansvärd hemlighet som, om den kommer ut, skulle omintetgöra hans chanser. 
 
 
Hittills har samhället kunnat kontrollera de smittade - lykanerna, vanliga människor som blivit smittade av viruset som förvandlar en person till en varulv - med lagar, restriktioner, tvångsmedicinering etc men flygplanskatastrofen ändrar på parametrarna.
 
Blodröd måne är en kärlekshistoria, en övernaturlig thriller men framförallt en målande politisk allegori. Boken tar upp frågan hur vi ser på de som är annorlunda, hur vi av rädsla gör det annorlunda och främmande till ett hot. Blodröd måne är en roman om terrorism, politiskt herravälde och maktstrider, skräck och krig. Och kärlek förstås, om kärlek över gränser, gränser som vi människor sätter upp.
 
Läs den!

Kommentarer

Postat av: Tantaugustastekopp.wordpress.com

Publicerad 2019-01-05 09:30:19

Percy har jag inte läst men Zafón är en av mina absoluta favoriter!

Svar: Prova Percy, du kommer inte att bli besviken! Ja, Zafon är också en av mina favoriter.
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela