epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Mordet på kommendören, del 2

Publicerad 2019-02-04 00:08:00 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Haruki Murakami fortsätter sin berättelse om den 36-årige konstnären i del 2 av Mordet på kommendören (Norstedts, 2019) som har undertiteln En föränderlig metafor. Mannen har flytt sitt gamla liv efter en uppslitande och överraskande skilsmässa och efter att planlöst ha rest runt, så landar han i ett ensligt litet hus uppe i bergen. Efter stt ha upptäckt en tavla som husets ägare gömt uppe på vinden, börjar konstiga saker att hända vilketvleder till att konstnären börjar skapa tavlor av en helt ny karaktär.
 
 
Murakami skriver magisk realism och det på ett sätt som verkar trovärdigt och inte alls påhittat. En torr, men inte tråkig, och saklig ton på ett glasklart språk leder läsaren framåt genom händelser som inte kan förklaras av förnuftet. Antingen accepterar man dom eller inte.  
 
Murakami skriver om konst och om tiden och hur dessa två saker påverkar oss. Livet är en föränderlig metafor som man hela tiden försöker att uttyda och tolka.

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2019-10-15 17:34:03

Hej! Skulle du säga att delarna är fristående romaner?

Svar: Ja, man kan nog läsa dom fristående, men förståelsen av sammanhanget blir kanske något bättre om man läser dom i ordning.
Dhana

Postat av: Sandra

Publicerad 2019-10-23 17:19:20

Tack, bra att veta! (Vi ska läsa första delen i min bokcirkel.)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela