epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Fattigfällan

Publicerad 2019-02-27 23:22:07 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Fattigfällan av Charlotta von Zweigbergk är en dokumentär skräckroman om hur Folkhemmet Sverige är dött och begravet och det bara är minnet hur det en gång var som är kvar. Det finns inget socialt skyddsnät längre, maskorna är för stora, folk faller igenom alldeles för lätt! 
 
 
Vi möter Beata som är ett typexempel på denna nya grupp fattiga i Sverige, de som inte har missbruksproblem eller psykisk sjukdom i bagaget, utan bara råkat hamna på samhällets bakgård pga långvarig sjukdom eller arbetslöshet. Har väl den nedåtgående spiralen börjat snurra är det svårt att få stopp på den. Chocken blir också stor eftersom  samhället sviker de som redan lider. Man måste vara stark för att vara fattig, för att orka slåss med myndigheter, för att kunna behålla åtminstone ett uns av sin integritet.
 
Klyftorna har ökat markant i Sverige. Beata är ett verkligt fall. Tyvärr. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela