epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

En sista utväg

Publicerad 2019-02-12 01:07:31 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Argentinaren Federico Axats bok En sista utväg (Massolit förlag, 2018) är den första av hans tre böcker som översatts till svenska - och vilken ”debut”!
 
Ted McKay har länge lidit av huvudvärk och yrsel och har av sin läkare fått veta att han har en hjärntumör. Nu står han på sitt kontor med en pistol mot sin tinning, beredd att trycka av, när det plötsligt ringer på dörren. En man ropar att Ted inte ska göra det han är på väg att göra, att mannen har en lösning som är bättre. Ted släpper in mannen, som erbjuder Ted att gå med i en självmordsring. Han ska skjuta en person som vill begå självmord och han kommer själv att bli skjuten av någon. Som tack för detta ska han även döda en man som har mördat en kvinna men kommit undan med det. Ted ska alltså döda två män och sedan själv bli dödad. För hans familj är det lättare att leva med att han blev mördad än att han tog livet av sig, resonerar mannen. Ted går med på allt detta.
 
 
 
Men saker och ting verkar inte stämma. Informationen som han fått är bristfällig. Stämmer det verkligen att de personer som han ska döda verkligen är en mördare respektive självmordsbenägen? När Ted börjar försöka nysta upp i röran hamnar han på en låst psykavdelning. Vad är detta?! Det är verkligen något som inte stämmer.
 
Boken är en blandning av boken Shutter Island och en Hitchcock-film. Ingenting är vad det ser ut att vara och handlingen svänger i oväntade turer. Berättarstilen är mångskiftande och historien uppbyggd på ett mästerligt sätt. Språket är kristallklart och personbeskrivningarna träffsäkra. En sista utväg är med andra ord en riktig blandvändare och jag ser fram emot att fler böcker av Axat kommer på svenska!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela