epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Band

Publicerad 2019-02-05 19:00:48 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag hade länge sneglat på Domenico Starnones bok Band (Bazar förlag, 2019) men inte läst den, när jag fick en förfrågan från ett förlag om att läsa och recensera romanen. Jag tackade glatt ja och det har jag inte ångrat.
 
 
 
Vanda och Aldo har varit gifta över 50 år. De har en fin våning, två vuxna barn och livet leker. Tills en dag när de kommer hem efter en semester och de upptäcker att de haft inbrott. När de ska städa upp i röran hittar Aldo gammla brev som Vanda skickade till honom, när han lämnat henne för ca 40 år sedan. Gamla sår rivs upp, fasader rämnar och saker är verkligen inte vad de ser ut att vara!
 
Vad är kärlek? Vad är det som håller ihop ett äktenskap? Man brukar ju tala om äktenskapliga band, men har de egentligen någonting med kärlek att göra? Starnornes bok ställer dessa frågor och tvingar en att tänka efter och även delvis rannsaka sig själv.
 
Romanen utspelar sig i Neapel och stilen, språket och handlingen påminner om Elena Ferrante. Starnone har, bl a genom en vetenskaplig textanalys, påståtts ligga bakom pseudonymen Ferrante, han och/eller hans fru, översättaren Anita Raja. Hur det är med den saken är för mig ointressant, men jag förstår varför man tror det.
 
Band tycker jag skall läsas för sin egen skull, inte för att den eventuellt kanske har skrivits av en populär författare! Romanen talar till ens inre som inte alla böcker gör. Därför ska man läsa den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela