epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Zverige

Publicerad 2018-09-18 01:53:06 i Allmänt, Bokrecension,

Ögonen känns som mjuka blad i en gammal bok. Jag har sträckläst Nils-Petter Löfs bok Zverige, som handlar om vad ett zombie-utbrott gör med Sverige. Man får följa olika personer i deras kamp för överlevnad, hur de reagerar på samhällets kollaps och vilka egenskaper i deras personlighet som kommer fram. Löf har verkligen lyckats få allting så trovärdigt att man sitter och biter på naglarna, sneglar på grannen i kassakön eller kastar en blick ut i höstmörkret för att vara säker. Säker på att inga zombies finns i närheten. 
 
Bokens upplägg påminner lite om Stephen Kings Pestens tid, som också handlar om ett samhälles upplösning vid en zombieattack, samt även World War Z av Max Brooks. Den senares bok Zombie: en överlevnadsguide, om hur man överlever en zombieattack spelar stor roll i boken.
 
 
 
När det gäller personporträtten så är dom mycket autentiska. En av karaktärerna har en autismspektrumdiagnos och eftersom jag själv har det så vet jag hur det är och jag tycker att Löf inte har fallit i klyschornas fallgrop.
 
Jag har läst Löf tidigare och med den här boken befäster han sin roll som författare. Stilen har mognat som ett länge lagrat vin och som ett sådant så smakar det också mycket bra. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela