epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Publicerad 2018-09-02 20:21:18 i Allmänt, Bokrecension,

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn skriven av Ransom Riggs är en bok för ungdomar, men som även vuxna kan ha behållning av. Exempelvis läses ju Harry Potter av alla åldrar.
 
Jacobs farfar har alltid varit lite egen, men ändå har han varit en förebild för Jacob, åtminstone under de tidiga barndomsåren. Så småningom insåg Jacob att farfars berättelser var just det, berättelser och sagor och absolut inte sanna. Farfar blir sämre och sämre och börjar svamla på om monster och varelser. Hans sista ord till Jacob är en uppmaning att söka sanningen. Ingen tror på Jacob, allra minst han själv. Alla är överens om att han lider av akut stressymtom pga farfaderns bortgång. Som ett led i hans tillfrisknande så föreslår Jacobs psykiatriker att han ska åka tillbaka till farfars barndoms ö. Väl där upptäcker Jacob att farfars sagor var sanna....
 
 
Spännande från första till sista sidan på ett språk som känns trovärdigt. Äventyrslusten vaknar till inom mig och man minns sina barnsdoms läsäventyr då man trodde att det man läste om i böckerna kanske var möjligt, kanske var sant och verkligt. Samma känsla får jag nu. Riggs lyckas verkligen fånga mig och jag har redan kastat mig över del två och beställt del tre i serien!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela