epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Olycksbarnet

Publicerad 2018-10-08 10:30:00 i Allmänt, Bokrecension,

Malou von Sivers fortsätter sin familjs berättelse med Olycksbarnet. Axels fru Sara dog när hon födde deras andra barn Edwin och både faderns och morföräldrarna skyller moderns död på honom. Han kallas för Olycksbarnet. Dessutom skriker Edwin hela tiden och inget tycks hjälpa. Axel står inte ut med sonens skrik, dessutom är sorgen av Sara förlamande så Axel tillbringar sin mesta tid i sitt arbetsrum. Ansvaret för barnens, Matilda 5 år och nyfödde Edwin, omvårdnad faller på hembiträdet Ingeborg, som i hemlighet är föräldkad i Axel. Så kommer Hedvig in i familjens liv, men måste slåss om sin make mot ett spöke, och hur gör man det? 
 
 
 
von Sivers fortsätter sitt släktepos på samma klara och tydliga språk, samma inlevelseförmåga och känsloregister som i den första boken Mitt hjärtas oro. Man förstår Axels raseriutbrott, lider med Edwin och ömmar för Matilda, tycker att Ingeborg är naiv men snäll, samt att barnens morföräldrar är kräk.
 
En ytlig ro faller över familjen, men under ytan sjuder det, både i familjen och ute i Europa. Krigets skugga faller även över familjen Silversjö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela