epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

En tagg doppad i honung

Publicerad 2018-10-21 19:21:40 i Allmänt, Bokrecension,

Sydamerikanska författare har alltid fascinerat mig då de skiljer sig från den europeisk-västliga traditionen, sydamerikansk litteratur är en genre för sig. Vad som utmärker den genren är djuplodande analyser av det mänskliga, men även inslag av magisk realism. En förnyare av den latinamerikanska litteraturen är den colombianska författaren Juan Gabriel Vasquez. Hans bok En tagg doppad i honung har just kommit ut på svenska (Brombergs förlag, 2018).
 
 
Den handlar om den uppburne satirtecknaren Javier Mallarino. Landets makthavare fruktar hans vassa penna, som kan nedgöra en mans karriär likväl som upphöja den. På en tillställning där Mallarino ska få ta emot ett prestigefyllt pris så möter han en kvinna. Denna händelse leder till en brutal och sanningsrengörande konfrontation med Mallarinos förflutna. Han tvingas göra upp med skam och skuld, tvingas analysera vad sanning och moral är.
 
På knappt 200 sidor levererar Vasquez en intensiv analys av det mänskliga, en vacker men brutal skildring av vad det är att vara människa. Språket är perfekt anpassat, vackert formulerat; de inre dialogerna liknar predikningar. Läsupplevelsen blir magisk och uppslukande. När du läser denna bok kommer du att bli drabbad. På många plan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela