epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Eld & Blod

Publicerad 2018-11-23 22:10:50 i Allmänt,

Eld & Blod. Historien om Huset Targaryen av George R R Martin (Bookmark, 2018) är en historisk faktabok om hur Huset Targaryen kom till makten i Västeros. Händelserna utspelas ca 300 år före händelserna i Sagan om Is & Eld eller Game of Thrones som den mest kallas för, efter tv-serien med samma namn.
 
Allting börjar med Aegon Erövraren som kommer från Draksten för att erövra Västeros, tillsammans med sina två fruar, tillika systrar. Alla har de varsin drake. Denna del slutar med Aegon 1:s barnbarns barnsbarns barn. I fem generationer får vi följa med Huset Targaryen i med- och motgång. En sådan motgång är bl a deras sed att bror och syster gifter sig med varandra (eller farbror/faster och syskonbarn, kusiner, halvsyskon) för att hålla drakens blod rent. I ett land som Västeros ställer det till bekymmer. Hur ska detta lösas? Ska man följa det gamla Valyriens seder eller guden med de sju ansikternas?
 
 
Intriger, svek, hat, mord, men också kärlek, glädje och framgång kan man läsa om. Att vara trogen sin ed, sin tro och sin släkt eller att våga bryta mot traditioner och konventioner? Om detta får man veta mer om i denna fiktiva faktabok. Tro inte för ett ögonblick att bara för att det är en faktabok så är den torr och tråkig. Inte alls! Den är spännande, rolig, sorglig och alldeles, alldeles....underbar.
 
Detta är den första delen i en ny serie. Del två kommer ut på svenska till våren. Jag kommer definitivt att ”hänga på låset”!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela