epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Vit krysantemum

Publicerad 2018-05-01 20:52:56 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
 
Mary Lynn Bracht har skrivit romanen Vit krysantemum (Bookmarks förlag, 2018) om ett öde som drabbade hundratusentals koreanska kvinnor under andra världskriget, då Japan ockuperade Korea. Japanska soldater kidnappade kvinnor och barn för att ha dem på sina soldatbordeller. Vit krysantemum är berättelsen om två fiktiva systrar, Hana 16 år och Emi 9 år. Hana offrar sig så att en japansk officer inte ska upptäcka lillasyster, vilket leder till att hon tas tillfånga och hamnar på en bordell. 60 år senare lever Emi med sina minnen och nu måste hon konfrontera sitt förflutna. Vad hände med Hana? Lever hon fortfarande? 
 
Berättelsen var en skrämmande realitet för många kvinnor under andra världskriget och många tragiska livsöden kunde visst ha varit så här. Det jag dock vänder mig emot är att språket haltar, dialogerna är inte så realistiska och känns konstlade, men berättelsen griper ändå tag i en. Jag rekommenderar näsdukar i närheten när du läser boken.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela