epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Ghostman

Publicerad 2018-05-20 17:06:08 i Allmänt,

 
Pga fel på hemsidan kunde jag inte lägga upp någon bild på boken.
 
Roger Hobbs har skrivit en actionfylld thriller som heter Ghostman (Bokfabriken, 2018). Det handlar om en man, utan namn, identitet eller förflutet. Det är han man anlitar om man vill att saker ska försvinna eller om man letar efter något eller någon som har försvunnit. Det har skett ett rån, men en rånare är död och den andra är försvunnen med pengarna. Ghostman kallas in för att ta hitta pengarna innan färgpatronerna exploderar och pengarna blir oanvändbara. Han har 48 timmar på sig. Det är inte bara han som letar efter pengarna, FBI gör det också och - vad värre är - även The Wolf. Vem ska hinna först? Vem överlever?
 
Vanligtvis kanske man kan tycka att sådana här muskelstinna böcker inte är så mycket att hänga upp i julgranen, men boken är filmisk skriven så att det känns som om man tittar på en film; den är också medryckande eftersom det händer något hela tiden. Kulorna viner, blod och hjärnsubstans stänker omkring och man tror man befinner sig mitt i en actionrulle med Arnold Schwarzenegger. Det blir aldrig tråkigt en sekund och man har svårt att lägga ifrån sig boken, vilket ledde till att jag läste ut den på drygt ett dygn.
 
 
Ghostman är en tjuv, rånare, mördare, svindlare, lögnare - som är klassiks bildad. På fritiden översätter han de gamla klassikerna från latin och grekiska, han filosoferar över sitt liv och människorna runtomkring. Samtidigt undrar jag om han kan känna äkta kärlek eller känna några varmare känslor överhuvudtaget? Anledningen till att Ghostman gör det han gör, får man läsa - om man nu inte redan förstått det - i ett bonusmaterial där han beskriver sin uppväxt och bakgrund. 
 
Uppföljaren heter Vanishing games och den ska jag kasta mig över nu på en gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela