epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Den svarta katten i Mosul

Publicerad 2018-05-16 19:53:06 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
Den danska journalisten Puk Damsgård har skrivit en inkännande repotagebok om situationen i Irak, som heter Den svarta katten i Mosul (Bokförlaget Polaris 2018). På ett klart och tydligt språk fångar hon vardagen för både civila och militärer i Irak. Damsgård levde en lång tid med en grupp irakiska soldater. När den 9 månader långa offensiven mot IS inleddes var hon på plats i Mosul.
 
Genom att återberätta olika personers livsöden får läsaren glimtar av en annan verklighet som känns ligga långt borta från ens egen vardag, men som är en realitet för folket i Irak. Läsaren kommer nära män och kvinnor som kämpar för att överleva i en Kafka-liknande tillvaro. 
 
Boken drabbar en och ställer ens eget liv i perspektiv. Många av de saker man oroar sig för och har problem med, känns irrelevanta när man läser om dessa människors liv. Boken handlar om människors svaghet men också om deras styrkor. Boken handlar om hopp, om fötröstan och inte bara död, blod och granateld.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela