epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Instrumental

Publicerad 2018-03-25 17:27:43 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
Den är omskakande, ironisk, brutal, fylld av mycket kärlek och glädje och hopp. Jag talar om konsertpianisten James Rhodes självbiografi Instrumental (Bazar, 2017). Det är inte en vanlig självbiografi i bemärkelsen att den tar upp allt biografiska händelser i tur och ordning - nej, i centrum av boken är det som också är i centrum av James Rhodes lv, dvs musiken. När han var 7 år hörde han ett särskilt stycke klassiskt musik (vilket det var avslöjar inte jag här) och sen var han såld,en kärlek som var ögonblicklig och livslång.
 
När Rhodes var 5 år blev han våldtagen av sin boxningstränare och det fortsatte i flera år. Detta ledde till, som det ofta gör och är ett sätt att hantera traumat, att Rhodes blev sexuellt utagerande från unga år och tillfredställde lärare och äldre elever i den privatskola med internat som han vid 9 års ålder blev överflyttad till. Han upptäckte drogernas och alkoholens bedövande  liksom nikotinets lugnande effekt.
 
Musiken räddade James Rhodes. Det där musikstycket förändrade hans liv och från den stunden visste han vad han ville, att resa runt och spela, bli konsertpianist. Vägen dit har varit mer krokig än en gammal kostig och i början var den inte ens självklar. Rhodes föräldrar tyckte han skulle utbilda sig, så han gjorde det, tog ett välbetalt jobb i London och levde ett drömliv. Problemet var bara att det inte var James Rhodes dröm, inte det liv han ville leva och inte det liv han behövde. För Rhodes behövde och behöver den klassiska musiken i sitt liv, han behöver att spela piano
 
Upplägget på boken är sålunda att Rhodes för varje kapitel har lagt till ett musikstycke som han tycker passar till och som han dessutom presenterar i början av kapitlet. Det gör att man får en helt annan ingång till musiken och hjälper till att öppna ens ögon för det tidigare oförståerliga.
 
Jag har skrattat och gråtit, gjort uppehåll för att lyssna på musikstycken på Youtube, nickat igenkännande och ilsket knutit nävarna. James Rhodes har varit i helvetet och återvänt, tack vare den klassiska musiken. 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: isabelle Anger

Publicerad 2018-06-12 22:37:42

jag gillar också Instrumental, som jag håller på att läsa just nu!
Undrar om någon vet om James ursprung? Jag är nyfiken. Har kollat på Youtub och sett många konsert han gör i Spanien. Han pratar också spanska. Har han en spansk förälder?

Svar: Kul att du också gillade boken! Av vad jag kunnat utröna ät James brittisk, med brittiska föräldrar. Att han talar spanska beror nog på att han lärt sig det senare, genom studier. Av vad jag förstått var han mycket duktig i skolan.
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela