epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Feberdröm

Publicerad 2018-03-06 20:09:41 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
 
Feberdröm av George R R Martin gavs ut redan 1982 men har inte getts ut på svenska förrän nu. Ett tidigt verk av den nu berömda författaren.
 
Året är 1857 och Aber Marsh är en rederiägare som dras med stora problem, ja, faktiskt så stora att han kan tvingas sluta. Så träder en räddare i nöden fram vid namn Jousha York. Marsh nya kompanjon har konstiga vanor och ger märkliga order ibland, men ett av villkoren för att York ska hjälpa Marsh är att denne inte ifrågasätter, inte frågar, utan bara accepterar. Detta blir svårare och svårare för den inte så kvicktänkte men dock smarta Marsh. Till slut ställs saker och ting på sin spets och de två männen måste konfrontera varandra. Men York har också fiender, vampyrer som inte bryr sig om att försöka hantera den röda törsten utan som bara vill släcka den, till viket pris som helst. Marsh dras in i detta dödliga spel.
 
Feberdröm är en vampyrroman och har jämförts med klassikern En vampyrs bekännelser - det vet jag inte om jag håller med om. Romanen var bitvis mycket seg, handlingen rörde sig som om det vore sirap. Det märks att det är en tidig roman av Martin. Fast kanske hade jag helt fel förväntingar? Det är ju klart att man inte kan jämföra ett tidigt verk med författarens nyare och mer mogna verk. Det var nog felet jag gjorde. Jag hade helt fel förväntningar. Detta är absolut inte en roman i klass med Sagan om Is och Eld. Fast det ska man alltså inte förvänta sig heller. Man ska läsa boken på dess egna premisser och inte efter en 35 år yngre romansuccé.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela