epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

En värld av rök

Publicerad 2018-03-22 09:47:07 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
 
Allt det goda har ett slut, så även en god bok. Jag har försökt dra ut på läsandet så länge jag kan men den sista sidan har oundvikligt närmat sig. Nu har jag läst ut Dan Vyletas Rök (Albert Bonnier förlag, 2016). 
 
Någon gång på 1600-talet förändras mänskligheten, kanske man kan säga att människan genomgår en slags mutation. Mutationen eller förvandlingen ligger däri att onda tankar och avsikter manifesteras i en Rök som avslöjar personen. Romanen tar sin början på 1800-talet i en fin internatskola för den engelska överklassens pojkar. Vi får möta vännerna Thomas och Charles. Under en skolresa till London upplever de var för sig någonting märkligt, som senare ska visa sig höra ihop och vara början på upptäckten av sanningen om Röken.
 
Vad ska man säga om språket, om personbeskrivningarna, om dialogerna? Först tyckte jag de var simpla, sedan såg jag det geniala i enkelheten. Vyleta sätter sin egen prägel på berättelse och personer. Det är som att läsa en blanding av Dickens och Philip Pullman eller Michael Ende, men resultatet blir någonting eget, någonting unikt. Det handlar om maktmissbruk, om kärlek och passion och om konspiration. I centrum av allt står Röken, dvs människans sämre sidor. Å andra sidan blir livet fattigare utan passion och hur kan man veta vad kärlek är om man inte upplevt avsky och hat? Vad vet man om vänskap om man aldrig varit ensam? Är en värld utan starka känslor att föredra?
 
I denna bok har historien tagit en annan vändning och vi får träda in i en värld av Rök.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela