epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Finders Keepers

Publicerad 2018-07-13 21:35:45 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Vissa böcker gräver sig in i ens inre och stannar där, lever sitt eget liv. Karaktärer talar i ens inre, liksom man undrar över vad som händer i "deras värld" och varför. Stephen King har skrivit många böcker, men den jag läst heter Finders Keepers. Den handlar om en man som blir besatt - nej, det handlar inte om kärlek, utan besatthet - av en författares verk och går bokstavligen över lik för att få som han vill. Mannen, som heter Morris, kan inte förlika sig med att huvudpersonen i en viss triologi av den fiktiva författaren, inte fortsätter sitt fria liv, utan fastnar i det vanliga ekorrhjulet. Morris gör därför inbrott hos författaren, för han har hört sägas att denne kanske har fortsatt att skriva i hemlighet. Det visar sig stämma. Morris hittar nästan 200 anteckningsböcker i författarens kassaskåp. Även lite pengar, men dessa är inte det viktiga för Morris. 
 
Dessa anteckningsböcker kommer att ha stor inverkan på flera människors liv, varav en del får möta sin Skapare i förtid. 36 år efter att Morris tog anteckningsböckerna så hittar en pojke trunken med böckerna och pengarna som Morris gömt. Det Morris och pojken har gemensamt är att de båda är stora fan av samma författare, så pojken tar hem böckerna och läser. Morris har suttit i fängelse under alla dessa år och är nu på väg för att ta hand om sin skatt, den han levt för och som hållit honom uppe alla dessa år. 
 
Jag har inte läst ut boken än, men jag måste skriva om den, för den ropar så högt inom mig. Morris älskar inte böcker och litteratur, han skulle lika gärna ha kunnat bli hooked up på något annat. Pojken däremot, han älskar litteratur, den ger honom livsglädje, medan Morris är helt förhäxad av böckerna, de ger honom inte något för hans själ. Jag tror Morris är en narcissist, för han handlar helt utifrån egen tillfredställelse, utan hänsyn till andra. Pojken däremot handlar även utifrån sina närmastes bästa, även om det innebär att sätta sig själv i livsfara. 
 
Jag tror romanen (som är på engelska) handlar om sann och falsk kärlek till litteraturen. Det handlar om vad denna kärlek kan göra med en. Vad som händer beror på vilken typ av kärlek man har.
 
King är en författare med en enorm produktion. Alla hans böcker håller inte måttet, kvalitén skiftar mycket, men denna bok tillhör hans Top 10, tillsammans med Pestens tid, Det, Jurtjyrkogården, Lida, etc.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela